Bewonersvergadering
Heraanleg KATANGA
24 maart 2009
19u,
zaal Oud Oefenplein, Koekoekstraat
Aanwezig : burgemeester Bart Somers, schepen Greet
Geypen, dep. so.
Peter Cokelaere,
wijk- en dorpszaken Kris Jannes, grontmij Manu
Versluys
Heraanleg
Wijk Katanga
·
Welkomstwoord
door burgemeester en voorwoord door schepen van
openbare werken Greet Geypen
Schepen
Geypen kadert de heraanleg van de Katangawijk in
het groter geheel van werken die in de nabije
toekomst in de wijk Mechelen-Noord zullen worden
uitgevoerd:
-
Duivenstraat:
aanleg van voetpaden
-
Oude
Antwerpse Baan: beveiliging van schoolomgevingen
(De Holm en BSGO De
Baan) – uitgevoerd in
krokusvakantie
-
Keldermansvest:
herstellingswerken keermuur, nadien heraanleg
-
M.
Sabbestraat: (her)aanleg fietspaden
-
Schijfstraat:
heraanleg
-
Omgeving
Kerkhof: heraanleg
-
Wijk
Galgenberg: heraanleg
-
Wijk
Katanga: heraanleg (ook vernieuwen van riolering
– gescheiden stelsel) – budget 1.056.000 euro
·
Toelichting
door het studiebureau Grontmij
Bestaande situatie
De wijk Katanga wordt gekenmerkt door :
-
smalle voetpaden
-
wegdek in asfalt
-
weinig groen
-
grote parkeerdruk (parkeertelling ‘s avonds
-> 84 voertuigen in straten + 11 op plein ter
hoogte van buurthuis = 95 voertuigen in totaal)
Inrichtingsprincipes voor heraanleg
-
afgebakende parkeerplaatsen
-
versterken voetgangersstructuur
-
aanbrengen groenstructuur
-
inrichting buurtplein
-
poorteffect
-
éénrichtingsverkeer in bepaalde straten
waardoor meer mogelijkheden ontstaan voor parkeren
en een betere voetgangersstructuur
Voorstel van circulatie
Enkelrichting
-
Samberstraat
-
Vesderstraat
-
Ourthestraat (met uitzondering van verbinding
naar garages)
-
Amblevestraat (met uitzondering van verbinding
naar buurthuis)
Dubbelrichting
-
Maasstraat
Profielen
Maasstraat
-
dubbelrichting (5m incl goten)
-
aan 2 zijden parkeren (2m00)
-
aan 2 zijden voetpaden min. 1m50
-
één wachtzone (6m00 breed)
-
om de 3 parkeerplaatsen een boom
Ourthestraat, Samberstraat, Amblevestraat,Vesderstraat
-
enkelrichting (4m incl goten)
-
aan 1 zijde parkeren (2m00)
-
aan zijden voetpaden (1m25 à 1m30)
-
om de 3 parkeerplaatsen een boom
Buurtplein
Inrichting van het buurtplein met een klinkerverharding
en groenaanleg. Er worden 20 parkeerplaatsen
voorzien, alle bestaande garages blijven
bereikbaar.
Verbinding via buurplein enkel
voor fietsers
Parkeren
In het ontwerp zijn 106
parkeerplaatsen voorzien (telling 95
parkeerplaatsen).
·
Vragen
en opmerkingen van bewoners
V : Tijdens voetbaltornooien is er een veel
grotere parkeervraag. Wat in dit geval ?
A : In het ontwerp werd het parkeren
gemaximaliseerd. De burgemeester doet de suggestie
om bewonersparkeren (blauwe zone) in te voeren. De
noodzaak/draagvlak bij de bewoners kan via een
bevraging onderzocht worden.
V : Het buurthuis is geen eigendom van de Stad.
Kan dit wel gerealiseerd worden ?
A : De Dienst Patrimoniumbeheer van de Stad
onderzoekt dit. De eigenaars worden aangeschreven
met de bedoeling tot een akoord te komen.
V : Nu is er een verbinding mogelijk tussen het
plein aan het buurthuis en de Liersesteenweg. Dit
zorgt voor overlast.
A : De burgemeester zal samen met de
verkeerspolitie onderzoeken, of er een
mogelijkheid bestaat om op eigendom van de Stad
paaltjes te plaatsen en zo de verbinding af te
sluiten.
V : Wanneer is uitvoering voorzien ?
A : Op dit moment is nog geen concrete datum
bekend. Van zodra een planning bekend is zullen
bewoners op de hoogte gesteld worden. Vermoedelijk
zullen werken in het najaar kunnen starten.
V : Waarom moet Maasstraat dubbelrichting ?
A : Er zijn een aantal redenen (o.a. 1) snelheid
zal lager liggen bij dubbelrichting, 2) bij
enkelrichting moet al het verkeer ook door
Samberstraat, Vesderstraat,… Deze straten zijn
hier niet voor geschikt.
V : Het perceel op de hoek van de Maasstraat –
Liersesteenweg is het groen weinig onderhouden.
A : Deze opmerking wordt doorgegeven aan de
groendienst van de Stad.
V : Kan er een elektriciteitskast voor
festiviteiten voorzien worden ?
A : Dit zal mee opgenomen worden.
V : Worden bestaande bomen behouden ?
A : Op enkele plaatsen en indien deze bomen
levensvatbaar zijn , zouden enkele exemplaren
behouden kunnen worden. Er komt echter
voornamelijk een volledig nieuwe groenstructuur in
de plaats.
Andere opmerkingen
-
er zijn 28 wachtpotten voor vlaggen die
behouden moeten worden
-
er wordt de vraag gesteld of in het stukje
dubbelrichting naar buurtplein (Amblevestraat) er
een wegversmalling kan opgenomen worden, zodat de
snelheid hier geremd wordt.
-
vraag van bewoners voor
tonnagebeperking in de wijk
(suggestie
wordt onderzocht)
-
heraanleg gefaseerd
uitvoeren (wordt opgenomen in bestek)
-
omheining rond
zuiveringsstation (suggestie wordt onderzocht)
·
Bewoners
en handelaars zullen op regelmatige tijdstippen geïnformeerd
worden via een nieuwsbrief.
|